Telefoon +31 (0)76 - 5 246 246
Gerealiseerde Omzet Voor Klanten 2014
...
White paper aanvragen White paper aanvragen Offerte aanvragen Offerte aanvragen Contact opnemen Contact opnemen

Contact

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via (0)76 - 5 246 246 of laat uw gegevens achter.

Neem contact op » 

Meld u aan voor de nieuwsbrief!


Whitepaper aanvragen

Zoekmachine Marketing: Trends 2011

Laatst bijgewerkt op: 06-01-2011


Zoals ieder jaar blikt Yonego vooruit in de zoekmachine trends voor het aankomende jaar. Wat worden dé trends op gebied van zoekmachine marketing in 2011? In een uitgebreide blogpost op Frankwatching komen de verwachtingen aan het licht. Een voorproefje van wat in dit artikel te lezen is vind je hier alvast.

Wat gebeurde er in 2010?

In 2010 heeft zoekmachine marketing absoluut niet stil gestaan. Ok te beginnen heeft Google nog meer de nadruk gelegd op snelheid. Het bedrijf definieert de kwaliteit van zoeken als het geven van het meest relevante en exacte antwoord in de kortst mogelijke tijd. Dit is onder andere terug te vinden als factor in de bepaling van de zoekresultaten. Daarnaast lanceerde Google ook Instant Search, waarmee het bedrijf al tijdens het intikken van de zoekopdracht resultaten geeft.

Snelheid was echter niet de enige focus. Ook in het gebruik van Social Media in zoekresultaten en rankings zijn stappen gemaakt, terwijl “Place Search” werd gelanceer met prominentere bedrijfsinformatie. Adwords werd uitgebreid met sitelinks en video, afbeeldingen en kaarten verwijzen tegenwoordig door naar eigen Google pagina’s. Google verhoogt dus ook de tijd binnen de eigen platforms.

Daar tegenover staat de samenwerking van Yahoo! en Microsoft die in 2010 werd geïmplementeerd. Kunnen zij in 2011 een serieuze concurrentie op gang brengen?

De zoekmachine trends voor 2011:

In 2011 zal Social meer invloed krijgen op de zoekmachine marketing. Likes, tweets en autoriteit binnen Social Media zullen belangrijke SEO middelen worden. Daarnaast wordt verwacht dat binnen advertenties ook meer targeting aan de hand van Social Media informatie plaats gaat vinden.

Local groeit in 2011 verder en ook Google speelt hierop in. Google probeerde eerder al Groupon over te nemen, maar in de zoekmachines zullen we over het algemeen ook meer initiatieven zien met een locale invalshoek.

Niet te miskennen: Display gaat steeds meer lijken op Search en wordt een performance kanaal. Gepersonaliseerd en met targeting, ook met de invloeden van retargeting en remarketing opties.

Google Shopping Search is in andere landen al actief, maar zal in 2011 ook in Nederland groot worden. Google vergelijkt en wordt weer meer eindpunt. Een directe concurrent van vergelijkingssites!

Verder zien we ieder jaar de activiteiten vanuit mobiel toenemen, maar nu wederom sneller dan voorheen. Voor 2011 worden meer activiteiten en omzet vanuit mobiel verwacht, zeker een kanaal om in 2011 mee verder te groeien.

Waar moet je in 2011 mee aan de slag?

Vooropgesteld: veel van de veranderingen uit 2010 waren vooraf ook niet voorspeld. De zoekmachines verrassen ons ieder jaar opnieuw en eind 2011 zullen we weer versteld staan van wat er in 2011 allemaal is gebeurd. Er zullen dus ook weer veel factoren zijn die het verschil kunnen maken. Denk daarom vanuit een brede blik over online marketing en maak het kanaal ondergeschikt aan het doel!